Dílny: Parfumérka Kateřina Šantrochová

Mezi designovými flakóny, pipetami, laboratorním sklem a nespočtem lahviček s přírodními esencemi vznikají téměř denně nové osobité vůně na míru. Pod značkou Scent Roche tvoří Kateřina parfémy, ve kterých se lidé budou cítit dobře. 

Výběr parfému se lehce stane zážitkem, za kterým se rádi budete vracet. Až zamíříte do ateliéru Kateřiny Šantrochové, ze všeho nejdříve vás omámí malebné uličky Nového světa v pražském “podhradí”. Přes práh skromných dveří vás pak dovnitř vtáhne dřevitá vůně santalu a vy máte pocit, že jste se ocitli v komůrce alchymisty, kde musí vznikat něco výjimečného. 

1tokyo_tools_scent_roche

Kromě parfumérky jste také hudebnice, co má hudba s vůní společného?

Studovala jsem hudební skladbu a velkou podobu vidím v práci s něčím, co je nehmotné, tedy čistě vjemové. Stejně jako si hudebník musí představit, jak spolu něco bude znít, tak si parfumér musí představit, jak spolu něco bude vonět. Navíc se v obou případech skládají akordy, dokonce to má podobné názvosloví, a nakonec hudba i vůně míří na podobné emoční centrum a pojí se na určité vzpomínky a emoce.

15tokyo_tools_scent_roche

Když už jste zmínila emoce, jaká esence dokáže podle vaší zkušenosti člověka okamžitě rozradostnit, zklidnit nebo naopak v něm vyvolat nostalgii?

Tohle je hodně individuální a u každého se velmi liší. Dost záleží na tom, co jsme zažili, v čem jsme vyrostli a jaké jsme v daném místě měli zkušenosti. Kdybych například byla poprvé u moře a měla jsem tam traumatický zážitek, tak mi už příště slaný vzduch nemusí vonět. Obecně mě napadá třeba vůně citronu, která ve většině lidech často vyvolává léto, setkávání s blízkými lidmi a pití limonád. Naopak někomu citrusy mohou připomenout spíš osvěžovač na toaletě. Dále vzbuzují dobré emoce květiny a sladkosti, já sama však sladké vůně moc nedělám. Ale jak už jsem řekla, je to člověk od člověka. 

12tokyo_tools_scent_roche

Jak byste definovala svou tvorbu?

Dělám hlavně parfémy na míru, takže je pro mě důležité navnímat, co člověk vyzařuje a jak sám sebe vnímá. Většinou za mnou chodí lidi, kteří v komerčním světě nenašli něco, co by jim stoprocentně sedělo, a my se spolu pak snažíme najít vůni, ve které by se cítili nejlíp. Nemám příliš zakázek na sladké vůně, naopak často si lidé žádají dřevité a přírodní esence. 

Když za vámi příjmu s prosbou o svůj vlastní parfém, jak bude vypadat naše schůzka? Co všechno o mně budete chtít vědět, abyste odhadla, co mi asi bude sedět?

Jedna z možností je, že přijdete už s konkrétním nápadem. Například dneska u mě byl pán a chtěl vůni, která je kožená a bude dobře vonět, když si dá doutníček. To bylo velmi specifické zadání, většinou lidé takto konkrétní nejsou, naopak pracujeme s abstraktními představami. Takže mi ve výsledku stačí, když mi řeknete, co máte v životě ráda, vaše oblíbené prostředí nebo jídlo, a já se vás pak třeba zeptám, ať  mi popíšete svůj ideální parfém ve třech barvách. Tím se odprostíme od konkrétních věcí a přejdeme do abstraktnějšího vnímání. Následně vyberu paletu esencí a v případě, že vám sedne, tak udělám takový náčrt, tedy málo koncentrovanou vůni, kterou vám kápnu na ruku a společně sledujeme, jak se vyvíjí. Na základě toho se rozhodujeme, čeho je třeba ubrat nebo naopak přidat.

19tokyo_tools_scent_roche

10tokyo_tools_scent_roche

Jak je možné, že jeden parfém voní na různých lidech jinak?

Snažila jsem se to dlouho rozklíčovat. Myslela jsem si, že to může ovlivňovat míra pigmentace, ale není tomu tak. Je možné, že se to mění i s náladou, člověk přece jen vyzařuje něco jiného, když je ve stresu nebo když se raduje. Je pravděpodobné, že v tom hraje svou roli i míra pH v pokožce, ale reálně na to žádný klíč nemám. Jednoduše máme každý svou osobitou vůni.

23tokyo_tools_scent_roche

Mícháte i vůně do interiérů, v čem se tvorba liší oproti těm na každodenní nošení?

Parfémy na tělo jsou závislé na pokožce a na tom, jak se rozvoní. Pracuje se zde takzvaně s hlavou, srdcem a tělem parfému, což ovlivňuje vývoj dané vůně. Naopak  interiérové parfémy jsou svou skladbou o dost jednodušší, mají méně složek a nemusí se příliš spekulovat o jejich chování v prostoru a vývoji, jednoduše se rozvoní celé najednou.

Každé odvětví má své výzvy. Jaké s sebou nese právě parfumérství?

Mou osobní výzvou je neopakovat se a dále budovat nové esence. Už se mi v minulosti stalo, že jsem objevila něco, co dobře fungovalo, a tak jsem to chtěla více nabízet, ale takto člověk snadno ustrne ve svém pohodlíčku a neobjevuje nové kombinace. Takže se prostě snažím neusnout na vavřínech a posouvat se stále dál.


Scent Rocher, Kateřína Šantrochová

PHOTO: Žofie Milatová
TEXT: Katka Šugárková

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by TOKYO TOOLS Praha (@tokyo_tools)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz