Dílny: Brašnářství Ondřeje Šímy a Daniely Markové

Než si z dílny Ondřeje a Daniely odnesete koženou tašku, čeká je před tím přibližně 25 metrů ručního šití. Z pečlivě vybraných materiálů jim doslova pod rukama vznikají pásky, řemínky a další kožené doplňky, které nepodléhají módním trendům a vydrží celé roky. 

Při rozhovoru se rozpovídali o tom, jak poznat skutečně kvalitní produkty od těch sériových. Přes obdiv japonských řemeslných mistrů jsme se dostali k tématu inovace v kožedělném řemesle. Technologie sice můžou práci zpříjemnit, ale podle Ondřeje je na místě se inspirovat prací předchozích generací, od kterých máme produkty sloužící dodnes. 

BLOG_DILNY_SIMA-01

Jaký je aktuálně váš nejoblíbenější materiál?

Ono víc než na druhu záleží na kvalitě, tedy aby se s ním dobře pracovalo. Kůže musí být mastná. Musím cítit, že když z ní něco vyrobíme, tak to dlouho vydrží. Oba máme rádi třísločiněnou kůži, která není napuštěná chemikáliemi. Proces činění je sice mnohonásobně delší, což se projeví i na ceně, ale je to kůžích vidět – nemusí se na nich nic schovávat pod lakem nebo barvou. Taky se materiálem líp pracuje.

Jak se s kůží tedy musí ideálně zacházet, než si ji brašnář koupí, aby byla nejkvalitnější?

Tím, že kůže není primární produkt, tak může dojít k jejímu poškození už při samotném chovu, jelikož se jí nevěnuje taková pozornost. Znehodnocení materiálu je totiž i štípanec od komára a každý škrábanec. Je tedy dobré počítat s prodejem kůže do koželužny dopředu, jelikož to ovlivňuje některé postupy. 

BLOG_DILNY_SIMA-02

Jak amatérským okem poznám u kožených výrobků skutečnou kvalitu od fejku?

Největší rozdíl je v materiálu. Ale musím říct, že i já se dneska dostávám do situace, kdy mám pocit, že se dívám na kůži a prodejce řekne, že to pravá kůže není, ale je to nějaký eko materiál. Nejlepší asi je, když si člověk může skutečně kvalitní produkt osahat, prohlédnout detaily a mít porovnání. Pokud nedokážete odhadnout materiál, tak jde rozdíl vidět na šití, na rovných stezích, na hranách a spojích jednotlivých dílů. Při sériové výrobě se těžko hlídají detaily a jde vidět, že se tam neřeší každý steh. Kdybyste viděli ruční a sériový výrobek vedle sebe, hned je vám jasné, který je který.

Je to v podstatě podobné jako u japonských nožů. Párkrát si koupíte sériovku, zjistíte, že to pořád musíte brousit a pak jednou vyzkoušíte kovanou ocel z Japonska a máte vystaráno na dlouhou dobu. Japonská řemeslná práce je obecně neskutečná i v kožedělství.

BLOG_DILNY_SIMA-03

Říká se, že japonské řemeslné produkty jsou často už tak dokonalé, že na nich ruční výroba téměř nejde poznat. V čem spočívá rozdíl?

Je pravda, že japonská kvalita může působit jako od stroje. Myslím si, že je to díky provázanosti s technologiemi. Parametry nahází do počítače, ten jim vytvoří dokonalou šablonu a spočítá stehy, někteří navíc řežou díly laserem, což opálí hrany a vypadá to líp. Díky tomu se ruční práce hůř přiznává. My si šablony stále děláme a vyřezáváme sami.

Je japonská kvalita úroveň, na jakou se chcete dostat?

To nechceme. Jeden můj kamarád mi řekl, že umění řemeslníka je schovávat svoje chyby, které prostě v ruční výrobě vždycky jsou a vždycky budou. Ruce nejsou stroje a když věnujeme pozornost každému řemínku zvlášť, tak bude každý malinko jiný.

Co vás u brašnářství udrželo tak dlouho? 

Nastávají milníky, kdy přemýšlíte co dál. Já to dělám už 30 lel a Daniela 20. Za tu dobu se toho hodně změní, jako například vývoj a požadavky lidí. Musíte se neustále přizpůsobovat. Občas je období, kdy to jede samo a naopak přichází i momenty, kdy cítíme, že je třeba něco změnit. Nemáme ale pocit, že bychom silně podléhali módním trendům. Máme zákazníky, kteří už si prošli nějakými značkami a teď hledají doplněk, který jim vydrží léta bez ohledu na to, co teď letí.

Jaké inovace vás tedy v řemesle potkaly a osvojili jste si je?

Za tu dobu se samozřejmě hodně vyvíjely materiály, podšívky, lepidla a spoustu dalšího. Taková zlepšení jsou spíš zpříjemnění práce než výrazná změna v procesu. Když teď nad naší prací ale více přemýšlím, přijde mi, že bychom se spíš měli trochu vrátit zpátky v čase. Peněženky z období první republiky měly milimetrové stehy, vznikal úžasný nábytek i oblečení a slouží nám to sto let. Proto bych se osobně spíš inspiroval tím, jak tvořili naši dědové. Inovace v kontextu technologií budou přicházet vždycky a je na člověku samotném, jak moc je využije, ale kůže je pořád kůže a nitě jsou pořád nitě. 

BLOG_DILNY_SIMA-04

Autor: Katka Šugárková, Tokyo Tools 2024 ©

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz